Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

Εκπαιδευτικός περίπατος στα κάστρα της Θεσσαλονίκης

Εκπαιδευτικός περίπατος στα κάστρα της Θεσσαλονίκης

Ο περίπατος αυτός πραγματοποιήθηκε μία ηλιόλουστη Τετάρτη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες επιβιβάστηκαν στα λεωφορεία με προορισμό
τα κάστρα της πόλης μου. Κάνοντας την έρευνά τους και γράφοντας ο καθένας το  παραμύθι του για τα κάστρα, είχαν διαβάσει αρκετά πράγματα γι’ αυτά. Απέμενε μόνο η συλλογή φωτογραφικού υλικού και φυσικά η βιωματική επαφή με το αντικείμενο του προγράμματός μας.

Πρώτος σταθμός το Επταπύργιο, γνωστό σε όλους «Γεντί  Κουλέ». Στο wikimapia διαβάζουμε, ότι το αμυντικό συγκρότημα του Επταπυργίου είναι έργο της εποχής των Παλαιολόγων και χτίστηκε στο σημείο όπου προϋπήρχε φρούριο του 9ου αιώνα. Ο μεσαίος πύργος της εισόδου κατασκευάστηκε το 1431 από τον Τσαούς Μπέη, πρώτο διοικητή της Θεσσαλονίκης μετά της άλωσή της. Χρησιμοποιήθηκε σαν φυλακή από το τέλος του 19ου αι. ως το 1989.

Ο περίπατος συνεχίστηκε κατά μήκος των ανατολικών τειχών για να καταλήξει στον πύργο του Τριγωνίου, τον κυλινδρικό πύργο της βορειανατολικής γωνίας των τειχών της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για οχυρωματικό έργο, το οποίο κατασκευάστηκε από τους Οθωμανούς μετά την κατάληψη της πόλης.

Αφού συγκέντρωσαν το απαραίτητο φωτογραφικό υλικό και αφού παρουσίασαν ανά ομάδες τις πληροφορίες που είχαν συλλέξει για τους χώρους που επισκεφτήκαμε, επιβιβάστηκαν και πάλι στα λεωφορεία με τελικό προορισμό το Βυζαντινό Μουσείο.






















Στο Βυζαντινό Μουσείο οι μαθητές περιηγήθηκαν μέσα στις αίθουσες και ταξίδεψαν νοερά μέσα στο χρόνο. Επισκέφθηκαν τις αίθουσες της παλαιοχριστιανικής ή πρωτοβυζαντινής περιόδου. Η παλαιοχριστιανική ή πρωτοβυζαντινή περίοδος (4ος-7ος αι.) αρχίζει με την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης από το Μ. Κωνσταντίνο στα 330 και τη μεταφορά σε αυτή από τη Ρώμη της έδρας της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Στις αίθουσες αυτές δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές να δουν στοιχεία πρωτοχριστιανικού λατρευτικού χώρου, δείγματα της καθημερινής ζωής των ανθρώπων, σε ό, τι αφορά την κατοικία, την ένδυση και τον καλλωπισμό. Επίσης μπόρεσαν να δουν τάφους με ζωγραφική διακόσμηση, επιτύμβιες επιγραφές και αντικείμενα με τα οποία θάβονταν οι άνθρωποι της εποχής, όπως κεραμικά ή γυάλινα αγγεία και κοσμήματα.

Επισκέφθηκαν τις αίθουσες, όπου εκτίθενται δείγματα της μεσοβυζαντινής περιόδου. Από την Εικονομαχία στη λάμψη των Μακεδόνων και των Κομνηνών, εποχή που χαρακτηρίζεται από πνευματική και καλλιτεχνική ακμή. Με εποπτικά κυρίως μέσα δίνεται στην 5η αίθουσα η εικόνα των δυναστειών των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Στην αίθουσα αυτή δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες να παρατηρήσουν από κοντά νομίσματα, με τα οποία συναλλάσσονταν οι άνθρωποι της εποχής εκείνης Στην έκτη αίθουσα είδαν εκθέματα σε σχέση με το βυζαντινό κάστρο, τη νέα οικιστική μορφή εκείνης της εποχής.

Τέλος, στις τρεις τελευταίες αίθουσες ήρθαν οι μαθητές σε επαφή με στοιχεία της υστεροβυζαντινής περιόδου. Η υστεροβυζαντινή περίοδος είναι για την πόλη ασφαλώς  εποχή μεγάλης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Δημιουργίας που επηρεάζει το Άγιον Όρος και τους γειτονικούς σλαβικούς λαούς. Η βυζαντινή κληρονομιά αποτυπώνεται με ιδιαίτερο τρόπο στη θρησκευτική ζωγραφική.


































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου